چگونه در محیط جدید راحت بخوابیم؟

تکنیک‌های مهم جهت برخورداری از خواب راحت در مکان جدید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه در محیط جدید راحت بخوابیم؟

تکنیک‌های مهم برای خواب راحت در مکانی جدید

بسیاری از افراد وقتی در مکانی جدید و ناآشنا قرار می‌گیرند، دچار اختلال خواب می‌شوند. در این شرایط برخورداری از آرامش و خواب راحت چیزی است که به آن نیاز دارید.

داشتن خواب راحت و آرام در سفر باعث می‌شود که روز بعد را با انرژی بالا و روحیه شاداب سپری کنید. متأسفانه، همان موقع که نیاز به خواب خوب و راحت داریم، به علت قرار گرفتن در رختخواب جدید و گوش دادن به صداهای ناآشنا بی‌خواب می‌شویم.

دلایل زیادی برای نخوابیدن در محیط‌های ناشناخته وجود دارد. در ادامه در مورد این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم.

چرا در محیط‌های ناآشنا و جدید دچار بی‌خوابی می‌شویم؟

داشتن خواب راحت برای بسیاری از افراد در محیط‌های ناآشنا و جدید دشوار است. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که در سفر دچار بی‌خوابی می‌شوید.
این امر به دلیل ناشناخته بودن محیط و فضای اطراف شما است. استرس ناشی از گذراندن شب اول در مکانی جدید را خیلی‌ها تجربه کرده‌‌‌اند. اصطلاحاً به آن اثر شب اول(first night effect) می‌گویند.

مطالعات نشان می‌دهند، افراد در شب اول دیرتر به خواب می‌روند و در ادامه خواب عمیقی را تجربه نمی‌کنند. این امر به دلیل برخورداری از غریزه بقا در انسان است؛ یعنی ناخودآگاه به دنبال کسب اطمینان از امنیت و آرامش در محیط جدید هستیم.

در این شرایط عوامل دیگری هم بی‌خوابی را تشدید می‌کنند. مصرف زیاد کافئین و روبرو بودن با استرس روزانه ازجمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که می‌توانند باعث بدتر شدن اختلال خواب شوند.

تکرار بی‌خوابی شبانه می‌تواند منجر به کاهش توانایی تمرکز، توجه، حافظه، افزایش خستگی و کاهش کیفیت زندگی شود. این امر بر سیستم ایمنی بدن هم تأثیر فوق‌العاده منفی دارد. سرماخوردگی و بروز بیماری‌های عفونی از این موارد هستند.

تکنیک‌های مهم جهت رفع بی‌خوابی در محیط‌های جدید و ناشناخته
تکنیک‌های مهم جهت رفع بی‌خوابی در محیط‌های جدید و ناشناخته

بسیاری از افراد قبل از رفتن به مسافرت، فکر می‌کنند چگونه متناسب با محیط جدید باید خواب خود را تنظیم کنند. گذراندن شب اول در محیط جدید بسیار سخت‌تر از شب دوم است. ذهن انسان در این شرایط تمایل دارد نسبت به محیط اطراف خودآگاه باشد. همین امر تجربه سختی را برای ما رقم می‌زند.

راهکارهای مختلفی در این رابطه وجود دارند که بهتر است در رابطه با آن‌ها اطلاعات جامعی داشته باشید. ازجمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدوده خاموشی داشته باشید: 1 تا 2 ساعت قبل از خواب از هرگونه فعالیت‌های چالش‌برانگیز ذهنی و فیزیکی خودداری کنید. موبایل و لپ تاپ تان را خاموش‌کنید. نورهای آبی و درخشان ناشی از این صفحات نه‌تنها شروع خوابتان را عقب می‌اندازند بلکه باعث برانگیختگی روانی شما شده و خوابتان را سبک‌تر می‌کنند.
  • از تکنیک‌های مدیتیشن خواب استفاده نمایید: برای برخورداری از خواب راحت، می‌توانید در این 1 ساعت از تکنیک‌های مدیتیشن خواب استفاده کنید. مدیتیشن کمک بزرگی جهت داشتن خواب آرام و راحت در مکان‌های جدید به‌حساب می‌آید. بر تنفس خودآگاه باشید. تنفس شکمی عمیق می‌تواند استرس را کاهش دهد و باعث آرام‌سازی بدن شود.

قبل از خواب از موزیک آرام برای رهاسازی جسم و ذهن و تمرکز بر حس خوشایند آرامش استفاده کنید.

نکات مهمی که باید جهت برخورداری از خواب راحت بدانید
نکات مهمی که باید جهت برخورداری از خواب راحت بدانید
  • از ابزارهای مخصوص خواب استفاده نمایید: برای خواب راحت می‌توانید از ابزارهای خواب ازجمله گوش‌گیر و چشم‌بند استفاده کنید. گوش‌گیر با محدود کردن صداهای خارجی و چشم‌بند با مسدود کردن نور ورودی، فضای آرامی را برای خواب فراهم می‌کنند.

اگر صدای محیط مزاحم خوابتان شد می‌توانید از اپلیکیشن‌های نویز سفید روی موبایل استفاده کنید.

  • از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید: همان‌طور که میدانید، مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین در افراد حساس باعث اختلال در خواب می‌شوند. مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و نوشابه‌ها، شکلات، حتی قرص‌های کدئین دار نزدیک زمان خواب می‌تواند باعث بروز بی‌خوابی شود. مصرف کافئین می‌تواند استرس و تنش فیزیکی و روانی را افزایش دهد؛ بنابراین 6 ساعت قبل از خوابیدن مصرف این مواد را قطع کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله قصد بر آن بود تا با مهم‌ترین تکنیک‌ها برای خواب راحت در محیط‌های جدید آشنا شوید.

به یاد داشته باشید برای غلبه براثر شب اول می‌توانید از هر چیزی استفاده کنید تا استرس محل جدید را برایتان کم کند. برخی افراد وقتی روی بالش موردعلاقه‌شان می‌خوابند آرامش پیدا می‌کنند. برخی دیگر در لباس راحتی منزل اضطرابشان فروکش می‌کند. قاب رومیزی عکس عزیزان یا استفاده از عطر آشنا هنگام خواب از دیگر مواردی هستند که احساس خوبی در شما ایجاد می‌کنند.

انجام فعالیت جسمانی ملایم، تنظیم دمای اتاق روی 16 تا 20 درجه، کاهش نور محیط، اجتناب از خوردن شام سنگین، گرفتن دوش یا وان آب گرم قبل از خواب همگی می‌توانند کمک کنند تا در محیط جدید، خواب راحتی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد