نقش ذهن آگاهی در سلامتی چیست؟

مزایای مراقبه
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ذهن آگاهی روی سلامتی چه تاثیری دارد؟

ذهن آگاهی یا مایندفولنش به معنی توجه آگاهانه ولی بی‌اندیشه به تجربه ‌ها و وقایع حاضر است. مراقبه در سلامتی نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند به بهبود  سلامت عمومی و حس تندرستی کمک کند. برخی نقش‌های مراقبه در سلامتی عبارتند از:

1. کاهش استرس: ذهن آگاهی می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. با تمرکز بر لحظه حاضر و توجه به تجربه‌های درحال وقوع، می‌توان از فکرهای منفی و نگرانی‌ های آینده دوری کرد و استرس را کاهش داد.

2. بهبود روابط: مراقبه به فرد کمک می‌کند تا در ارتباط با دیگران بیشتر حاضر و آگاه باشد. با توجه به لحظه ‌ای که در آن هستیم و توجه به نیازها و احساسات دیگران، می‌توان روابط انسانی را بهبود بخشید و درک بهتری از انتظارات دیگران داشت.

3. بهبود خواب: ذهن آگاهی می‌تواند بهبود خواب را تسهیل کند. با آگاهی از تجربه ‌های حاضر به عنوان نمونه تمرکز بر تنفس، می‌توان از ذهن مضطرب و فکرهای منفی دوری کرد و به آرامش و خواب عمیق‌تر دست پیدا کرد.

4. کاهش درد: مراقبه می‌تواند به عنوان روشی مکمل در کاهش درد موثر باشد. با تمرکز بر تجربه‌ های جسمی و ذهنی در لحظه حاضر، می‌توان توجه را از درد منحرف کرده و به کاهش آن کمک کرد.

5. بهبود حالتهای روحی و عاطفی: ذهن آگاهی می‌تواند به بهبود شرایط روحی و عاطفی افراد کمک کند. با توجه به تجربه ‌های حاضر ذهن و بدن، می‌توان احساسات را درک و آگاهانه با آن‌ها برخورد کرد که می‌تواند منجر به بهبود حالت روحی و عاطفی شود.

به طور کلی، ذهن آگاهی می‌تواند به بهبود سلامت روانی و جسمی کمک کند. با توجه به تجربه‌ های حاضر و تمرکز بر لحظه حاضر، می‌توان از فکرهای منفی و استرس دوری کرده و بهبود  سلامت عمومی را تسهیل کرد.

چگونه ذهن مراقبه‌گر باعث شادمانی می شود؟

ذهن آگاهی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به افزایش شادمانی کمک می‌کند. در زیر تعدادی از راه‌ها آورده شده است:

1. آگاهی از لحظه سخاوتمد کنونی: ذهن آگاهی به ما کمک می‌کند تا به لحظه حاضر بپیوندیم و هم اکنون به زندگی‌مان توجه کنیم. پرداختن به این مسئله باعث می‌شود تا از افسوس‌های گذشته و نگرانی ‌های آینده دوری کنیم و در لحظه کنون شاد باشیم.

2. آگاهی از احساسات و تجربه ‌ها: مراقبه به ما کمک می‌کند تا از احساسات و تجربه‌ هایمان آگاه شویم. آگاهی از احساسات، چه مثبت و چه منفی می‌تواند راهی برای افزایش شادمانی باشد در نتیجه کمتر تحت تاثیر احساسات منفی قرار می‌گیریم.

3. تمرکز بر قدردانی و سپاسگزاری:  شکرگزاری در قبال داشته‌ها در جریان ذهن آگاهی به ما شادی وجود می‌بخشد. با توجه به تجربه های مثبت در لحظه کنون و شناخت احساسات خوب، می توانیم از لحظات خوش لبریز ببریم.

مزیت‌های ذهن آگاهی برای مغز

ذهن آگاهی می‌تواند برای مغز بسیار مفید باشد. در زیر تعدادی از تاثیرات مراقبه روی مغز آورده شده است:

1. افزایش تمرکز و توجه: تمرین ذهن آگاهی باعث بهبود تمرکز و توجه می‌شود. به این ترتیب در انجام  وظایف تمرکز بیشتری خواهیم داشت و بهتر می‌توانیم توجهمان را روی کارها نگه داریم. افزایش سرعت و دقت در انجام کارها نتیجه این تاثیر است.

2. بهبود سلامت روانی: با افزایش آگاهی درباره احساسات و تجربه‌ های خود، شناسایی الگوهای منفی راحت‌تر می‌شود بنابراین می‌توانیم  برای بهبود شرایط روحی و روانی خود روشهای موثرتری را در پیش بگیریم.

3. تقویت قدرت تصمیم‌گیری: ذهن آگاهی به تقویت تصمیم‌گیری کمک می‌کند. با آگاهی از انتخاب ‌ها و تاثیر آنها بر زندگی خود، می‌توانیم تصمیم ‌های بهتری بگیریم در نتیجه در حل مشکلات موفق ‌تر عمل کنیم.

4. تقویت ارتباطات اجتماعی:  آگاهی از احساسات خود و دیگران به بهبود ارتباط با سایرین و محیط اطراف می‌انجامد. در این شرایط صلح با خود و طبیعت را تجربه می‌کنیم.

کلام آخر

به طور کلی، ذهن آگاهی به بهبود عملکرد مغز، سلامت جسم و روح کمک می‌کند. این تمرینات درک ما را از خود، انسان‌ها و محیط اطراف بالا می‌برند و موجب افزایش حس رضایتمندی از زندگی می‌شوند.

مزایای مراقبه

برای درمان سریع بیخوابی، درمان بیخوابی بدون دارو حتما با ما تماس بگیرید. دوره‌های ما بصورت آنلاین برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد