مغز خلاق، چگونه با استراحت بیشتر، ایده‌های ناب‌تر داشته باشیم؟

مغز خلاق: چگونه با استراحت بیشتر، ایده‌های ناب‌تر داشته باشیم؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا تابه‌حال در تصمیم‌‌گیری مهمی گیر کرده‌اید؟ طوری که ساعت‌ها بگذرد و هیچ راه‌حلی به ذهنتان نرسد؟ در این صورت شاید برایتان جای سؤال باشد چگونه است که پس از یک پیاده‌روی ساده، دوش‌گرفتن، یا حتی پس از یک استراحت کوتاه، ناگهان ذهنتان جرقه‌ می‌زند و بوووم… ناگهان راه‌حل پیدا می‌شود!

این اتفاق تصادفی نیست. اینجا می‌خواهیم دانش پشت پرده این رویداد را با هم بررسی کنیم و ببینیم چطور می‌شود لحظات  eureka (یافتم) بیشتری ایجاد کنیم!

مغز، یک ابرقهرمان خلاق

مغز شما حتی وقتی به نظر می‌رسد در حال استراحت هستید، سخت مشغول کار است. این عضو پیچیده، دائماً در حال پردازش اطلاعات، ایجاد ارتباطات جدید، و حل مسائل است. در واقع، مغز شما یک ابرقهرمان خلاق است که در پس‌زمینه ذهنتان، ایده‌ها را مرتب می‌کند، الگوها را پیدا می‌کند، و به سؤالات شما پاسخ می‌دهد.

موتور نوآوری مغز شما

مغز شما دارای دو شبکه عصبی اصلی است: شبکه اجرایی که مسئول تفکر آگاهانه و منطقی است، و شبکه پیش‌فرض که خلاقیت و نوآوری را هدایت می‌کند. درحالی‌که شبکه اجرایی بر تحلیل، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری تمرکز دارد، شبکه پیش‌فرض به شما کمک می‌کند تا خارج از چارچوب ذهنی خود حرکت کرده، ایده‌های جدیدی خلق کنید و به راه‌حل‌های نوآورانه برسید.

اجازه دهید ذهنتان آزادانه پرواز کند

وقتی در حل یک مسئله گیر می‌کنید، به‌جای اینکه بیشتر به آن فکر کنید و خود را تحت‌فشار قرار دهید، کمی استراحت کنید و اجازه دهید شبکه پیش‌فرض وارد عمل شود. پیاده‌روی کنید، دوش بگیرید، به موسیقی گوش دهید، یا حتی چرتی کوتاه بزنید. این فعالیت‌ها به مغز شما اجازه می‌دهند تا ارتباطات جدید ایجاد کند و به راه‌حل‌های خلاقانه و غیرمنتظره‌ای برسد.

شبکه اجرایی شما، شبیه یک بزرگراه مانند شکل زیر است. ساده‌ترین راه برای رسیدن از نقطه A به نقطه B را ساماندهی می‌کند. اما اگر مسیر پرترافیک باشد و نتوانید از A  به B برسید چه اتفاقی می‌افتد؟ لابد می‌گویید مشکلی نیست، چون مسیرهای دیگری هم برای رسیدن به نقطه B وجود دارد، فقط کمی بیشتر طول می‌کشد. اینجا است که دارید از شبکه پیش‌فرض‌تان استفاده می‌کنید.

استراحت کلید فعال‌سازی شبکه پیش‌فرض
استراحت کلید فعال‌سازی شبکه پیش‌فرض

ورزش، سوخت موشک مغز

ورزش فقط باعث تناسب‌اندام و سلامت جسمی نمی‌شود؛ بلکه با افزایش جریان خون مغز، به تحریک رشد سلول‌های مغز یا neuroplasticity ، و بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند.  همچنین، ورزش موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود که هر دو مانع تفکر خلاق می‌شوند. پس همین حالا کفشهای‌ ورزشی خود را به پا کنید و برای تقویت مغزتان، تکانی به خود بدهید!

خواب، زمان شارژ مجدد مغز

خواب کافی برای سلامتی جسمی و روانی ضروری است، اما برای خلاقیت حیاتی است. در طول خواب، مغز به پردازش خاطرات، تثبیت اطلاعات و ایجاد ارتباطات جدید ادامه می‌دهد. این فرایند در طول خواب REM به شما کمک می‌کند تا در طول روز، ایده‌های جدید و راه‌حل‌های خلاقانه‌تری مطرح کنید. پس به‌اندازه کافی بخوابید تا مغزتان شاهکار خود را خلق کند.

نتیجه‌گیری

اجازه‌دادن به ذهن برای استراحت و تفکر آزادانه، یکی از کلیدهای خلاقیت و سلامتی است. با ترکیب دوره‌های تمرکز و استراحت، ورزش منظم، و خواب کافی، می‌توانید از قدرت شبکه پیش‌فرض مغز به نفع خود بهره‌ ببرید و به راه‌حل‌های نوآورانه و غیرمنتظره‌ای دست پیدا کنید.

مغز شما مانند یک باغ نیاز به مراقبت و توجه دارد. با تغذیه مناسب، ورزش، و استراحت کافی به آن اجازه شکوفایی و باروری بدهید.

به یاد داشته باشید که خلاقیت یک مهارت است و مهارت با تمرین و تکرار تقویت می‌شود، پس به ذهن خود فرصت دهید تا آزادانه پرواز کند و شما را به سمت موفقیت و سلامتی هدایت کند.

منبع

برگرفته از کتاب:

Mind Your Mindset:The Science That Shows Success Starts with Your Thinking – Michael Hyatt- Megan Hyatt Miller

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد