چطور ورزش مناسب خودم را انتخاب کنم؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ورزش نقش مهمی در سلامت جسمی، روانی و عاطفی ما دارد. نه‌تنها نظم، انضباط و مهارت کار گروهی را به ما می‌آموزد، بلکه درس‌های مهمی از زندگی با خود به همراه دارد. با ورزش کردن یاد می‌گیریم که موفقیت با تعهد و پشتکار به دست می‌آید.

یافتن ورزشی متناسب با نیازها و علایق می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد؛ اما چند نکته کلیدی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید دست به انتخابی درست زده‌اید.

در انتخاب ورزش مناسب باید به چه نکاتی توجه کنید؟

برای این منظور باید به چند سوال پاسخ دهید:

چه هدفی از ورزش دارید؟

هدف افراد برای ورزش کردن بسته به شخصیت و نیازهایشان فرق می‌کند. برخی برای بهبود سلامتی یا کاهش وزن ورزش می‌کنند، دیگران ممکن است برای افزایش توانایی‌های جسمی و رسیدن به هدفی خاص مثلاً شرکت در رقابت ورزشی یا کسب مدال ورزش کنند. ورزش برای برخی دیگر می‌تواند روشی برای استراحت و تفریح باشد.

اگر هدفتان افزایش استقامت است، بهتر است ورزش‌هایی مانند دو و شنا را انتخاب کنید. اگر مقصود تقویت عضلات است، ورزش‌هایی مانند بدن‌سازی و وزنه‌برداری برای شما مناسب است.

وضعیت سلامتی‌تان چگونه است؟

ابتدا باید وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید. اگر از بیماری‌ خاصی رنج می‌برید، بهتر است از پزشک خود در مورد ورزش‌ مناسب راهنمایی بخواهید.
اگر از قبل آسیب یا بیماری دارید که با فعالیت بدنی تشدید می‌شود، باید آن‌ها را در نظر بگیرید. همچنین مهم است که در مورد شدت و مدت فعالیت و نواحی درگیر بدن هنگام ورزش فکر کنید.

اگر در معرض آسیب‌دیدگی زانو یا مچ پا هستید، ورزش‌هایی مانند شنا یا قایقرانی، گزینه خوبی هستند. اگر از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برید، شرکت در ورزش‌های گروهی می‌تواند باعث بهبود سلامت روان شما شود. پیوستن به یک تور ورزشی تفریحی، شرکت در کلاس رقص یا شرکت در ورزش‌های گروهی به شما امکان تعامل با دیگران را می‌دهد.

سن و جنس‌‌تان چیست؟

جنس و سن شما نقش مهمی در انتخاب ورزش مناسب دارند. برخی از ورزش‌ها برای زنان و برخی دیگر برای مردان مناسب‌تر هستند. برای مثال، ممکن است ورزش‌های سنگینی همچون بوکس، وزنه‌برداری یا کشتی برای همه بانوان مناسب نباشند. در عوض دو، دوچرخه‌سواری، شنا، پیلاتس، یوگا، تنیس و بدن‌سازی توسط اکثر خانم‌ها ترجیح داده می‌شود.

بعضی از ورزش‌ها برای جوانان و بعضی دیگر برای افراد سالمند خوب هستند. به‌عنوان‌مثال برای افراد بالای 65 سال، ورزش‌هایی که به تعادل، انعطاف‌پذیری، قدرت و استقامت کمک می‌کنند، مفید هستند. از این موارد می‌توان به پیاده‌روی، شنا، کار با وزنه‌های سبک اشاره کرد.

ترجیحات شخصی شما چیست؟

باید به ترجیحات شخصی خود توجه کنید. معمولاً افراد ورزشی را ادامه می‌دهند که از انجام آن لذت ببرند. آیا ورزش انفرادی را ترجیح می‌دهید یا از بودن در یک تیم لذت می‌برید؟ آیا از ورزش در فضای باز خوشتان می‌آید یا دوست دارید در سالن ورزشی تمرین کنید؟

چه تجهیزاتی لازم دارید؟

برخی از ورزش‌ها نیاز به تجهیزات و وسایل خاص دارند. برای مثال، برای بدن‌سازی و دوچرخه‌سواری نیاز به وسایل مناسب دارید. باید مطمئن شوید که برای انجام ورزش منتخب خود، تجهیزات و وسایل موردنیاز در دسترستان است.

وضعیت بدن‌تان چطور است؟

افراد از سطح آمادگی جسمانی متفاوتی برخوردار هستند. برخی افراد در سطح مبتدی و برخی دیگر در سطح پیشرفته هستند. درنتیجه، باید ورزشی متناسب با فیزیک بدنتان را انتخاب کنید.

خصوصیت بدنی اندومورف و اکتومورف دو نوع بدنی است که در انتخاب ورزش مناسب باید به خصوصیات آن‌ها توجه کرد. افراد اندومورف بدنی گرد و چاق با دست و پای کوتاه دارند. ورزش‌هایی مانند، بوکس، پرورش اندام، تنیس و فوتبال برای آن‌ها پیشنهاد می‌شود. ازآنجایی‌که این افراد به دلیل وزن بالا و بدن کوتاه، حرکات را با دشواری بیشتری انجام می‌دهند، این ورزش‌ها برای افزایش توان بدنی و افزایش توده عضلانی آن‌ها بسیار مناسب هستند.

در مقابل اکتومورف‌ها بدنی کشیده، نسبتاً لاغر با اندام‌های بلند دارند. ورزش‌هایی مانند دو، شنا، بوکس، کاراته، بسکتبال و والیبال مناسب آن‌هاست. این افراد می‌توانند با وزنه‌های سبک‌تر کار کنند و در طول زمان قدرت و توان بدنی خود را افزایش دهند. انجام تمرینات قدرتی نیز به این افراد کمک می‌کند که عضلاتشان‌ را تقویت کرده و شکل جذابی به بدن خود بدهند.

چقدر وقت دارید؟

رسیدن به نتیجه مطلوب در برخی ورزش‌ها مستلزم صرف زمان و تعهد طولانی‌تری است. برای مثال، برای اینکه استقامتتان زیاد شود باید زمان زیادی را صرف دویدن کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

مکان انجام ورزش کجاست؟

برخی ورزش‌ها به محیطی خاص برای اجرا نیاز دارند، برخی دیگر هم در هر مکانی قابل انجام هستند. برای مثال، شنا تنها در استخر قابل‌اجراست، درحالی‌که در هر محیطی می‌توانید بدوید. اگر در شهری با هوای آلوده زندگی می‌کنید انتخاب زمان و مکان مناسب برای ورزش‌ در فضای آزاد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

فواید ورزش

  • به گسترش سبک زندگی سالم کمک می‌کند.
  • شرکت در ورزش می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.
  • می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشد.
  • قدرت بدنی و استقامت را بهبود می‌بخشد.
  • به آموزش نظم و انضباط و تقویت اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند.
  • می‌تواند برای پرورش ارزش‌های مثبت مانند احترام، صداقت و اخلاق مورداستفاده قرار گیرد.
  • منبع خوبی برای لذت و تفریح است.
  • به ارتقای مهارت‌های رهبری و ارتباطی کمک می‌کند.
  • ورزش‌های تیمی می‌توانند روحیه کار گروهی و همکاری را بیشتر کنند.

نتیجه

ورزش جزء مهمی از زندگی است. تأثیر مثبتی بر افراد و جوامع دارد. مردم را دورهم جمع می‌کند، سلامتی جسمی و روحی را ارتقا می‌دهد و فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد می‌کند. پس هر چه زودتر ورزش مناسب خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد