چه گیاهانی باعث تهویه هوای منزل می‌شوند؟

گیاه مونسترا
زمان مطالعه: 3 دقیقه

چه گیاهانی باعث تهویه هوای منزل می‌شوند؟

6 گیاه برتر برای تهویه هوای منزل شما

داشتن هوایی تمیز برای تنفس جز حقوق اولیه انسان‌هاست؛ اما این روزها به‌ندرت می‌توانیم از هوای تمیز بخصوص در شهرهای بزرگ برخوردار شویم. شاید به خرید دستگاه تصفیه هوا فکر کرده باشید، اما این دستگاه‌ها عموماً گران هستند و نگهداری از آن‌ها دشواراست. شاید منطقی باشد دنبال راه‌هایی کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر بگردیم.
«ناسا» سازمان ملی فضانوردی آمریکا توصیه می‌کند،برای تصفیه هوای هر 9 مترمربع، یک گیاه در نظر بگیرید؛ اما فراموش نکنید که یکی از این گیاهان را به اتاق‌خواب خود اختصاص دهید.

این کار نه‌تنها سموم را پاک و هوا را مرطوب می‌کند بلکه خانه را زیباتر کرده ، روحیه‌تان را بهتر، خلقتان را آرام‌تر و خوابتان را بهتر می‌کند. علاوه بر این برای سلامت ذهنی و عاطفی‌‌تان هم مفیدتر است.

بعضی گیاهان خاص می‌توانند به تهویه هوای منزل کمک کنند. این گیاهان عمدتاً اکسیژن را آزاد کرده و گازهای مضر را جذب می‌کنند.

1. پوتوس برای تهویه هوای منزل

گیاه پوتوس (Pothos) یکی از گیاهانی است که اکسیژن خوبی تولید می‌کند. گیاهان در جریان فتوسنتز از دی‌اکسید کربن هوا و آب موجود در خاک، اکسیژن تولید می‌کنند و از طریق این فرایند، هوای محیط را تمیز و با طراوت می‌کنند. گیاه پتوس ازجمله گیاهانی است که در جریان فتوسنتز اکسیژن را در طول روز آزاد می‌کند. این خاصیت آن را برای تهویه هوای منزل مناسب می‌کند و می‌تواند در کاهش سردردهای عصبی نقش مؤثری داشته باشد.

2. گیاه سرخس برای تهویه هوای منزل

گیاه سرخس (Polypodiopsida) یکی از گیاهان آپارتمانی است که به‌خوبی هوای منزل را تهویه می‌کند. این گیاه قابلیت جذب ترکیبات آلاینده مانند فرمالدهید، تولوئن، بنزن و آمونیاک را دارد و با جذب این ترکیبات مضر، هوای داخل منزل را تمیز می‌کند. این خاصیت آن را به گیاهی تصفیه‌کننده هوا برای آپارتمان‌ها و فضاهای داخلی تبدیل کرده است. همچنین، گیاه سرخس در کاهش تراکم آلودگی و ایجاد محیطی آرام برای تمدد اعصاب نقش مثبتی دارد.

3. گیاه فیکوس

گیاه فیکوس (Ficus) یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی برای تهویه هوای منزل است. فیکوس قابلیت جذب ترکیبات آلاینده هوا مانند فرمالدهید، تولوئن و زئولیت را دارد و با جذب این ترکیبات مضر، هوای داخل منزل و محل کار را تمیز می‌کند. همچنین، فیکوس می‌تواند رطوبت هوا را افزایش دهد. به‌این‌ترتیب محیطی راحت و آرام را فراهم می‌کند. این ویژگی آن را به یک گیاه مناسب برای تصفیه‌ هوای آپارتمان‌ها و فضاهای داخلی تبدیل کرده است. گیاه فیکوس به‌عنوان گیاهی حساس به نور شناخته‌شده و نیازمند نور مناسب و مراقبت ویژه است.

4. گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا (Sansevieria) قابلیت جذب مواد آلاینده هوای داخل مانند فرمالدئید، بنزن، تولوئن و آمونیاک را دارد و با جذب این ترکیبات مضر، هوای داخلی را تمیز می‌‌کند. سانسوریا به دلیل تولید اکسیژن در شب، به پاک‌سازی هوا در شب کمک کند. در محیط‌هایی که نور خورشید کافی وجود ندارد هم می‌تواند رشد ‌کند.

 

گیاه سانسوریا
گیاه سانسوریا

5. آنتوریوم

گیاه آنتوریوم (Anthurium) یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که به‌خوبی هوا را تصفیه می‌کند. آنتوریوم قابلیت جذب ترکیبات آلاینده هوا مانند فرمالدئید، دی‌اکسید کربن، تولوئن و زئولیت را دارد. نه‌تنها ترکیبات مضر را جذب و به پاک‌سازی هوا کمک می‌کند بلکه با افزایش رطوبت هوا محیطی آرامش‌بخش را فراهم می‌کند. آنتوریوم با گل‌های زیبا و رنگارنگ خود می‌تواند زینت‌بخش فضاهای داخلی باشد.

 

گیاه آنتوریومگیاه آنتوریوم

6. لاوندر

لاوندر (Lavender) یا اسطوخودوس علاوه بر تهویه هوای منزل، خاصیت آرامش‌ بخشی دارد و مناسب اتاق‌خواب شماست. این گیاه خوابی آرام را برایتان فراهم می‌کند.

رعایت بهداشت خواب یکی از اصول اولیه برای داشتن خواب خوب است. مجموعه دکتر راد دوره‌ها و وبینارهایی درزمینهٔ درمان بی‌خوابی بدون دارو دارد که در آن به درمان‌های جدید و سریع بی‌خوابی پرداخته می‌شود.

نتیجه‌گیری:

محققین می‌گویند اتاق‌های دارای گیاه نسبت به سایر مکان‌های منزل ذرات گردوغبار و کپک کمتری دارند؛ بنابراین استفاده از گیاهان آپارتمانی را به‌عنوان راهکاری ساده و کارآمد برای تصفیه هوای منزل در نظر بگیرید.

این گیاهان، علاوه بر تأمین هوای تازه و اکسیژن لازم، به شما اجازه می‌دهند تا با طبیعت مأنوس شوید و فضای داخلی منزل و محل کار خود را دل‌نشین‌تر کنید.

با انتخاب‌های هوشمندانه، محیط  خود را به یک پناهگاه سبز و سالم تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد