چرا پشه‌ها سراغ بعضی افراد بیشتر می‌روند؟!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

آیا شما هم برای پشه ها حکم آهنربا را دارید؟ دانستن این‌که چه چیزی باعث جذب پشه‌ها می‌شود می‌تواند در پیشگیری از گزش آن‌ها مفید واقع شود.

بیماری‌هایی نظیر زیکا، نیل غربی، مالاریا، دنگ و غیره همگی به‌وسیله ناقلی به نام پشه منتقل می‌شوند. علاوه بر سوزش و خارشی که نیش این حشرات ایجاد می‌کند، وزوز شبانه این موجودات خواب را از چشم افراد می‌رباید.

به نظر می‌رسد برخی از افراد به‌اصطلاح بلیتشان در این مورد برنده‌شده باشد تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً ۲۰ درصد افراد بی‌دفاع هستند یا به‌اصطلاح از قدرت جذب بالایی برای پشه‌ها برخوردار هستند. در این رابطه دو عامل مهم بو و بینایی در تمایل پشه‌ها به برخی از افراد مؤثر هستند.

هرچند که اسرار توجه پشه‌ها به برخی افراد به‌درستی روشن نیست ولی نه خوردن موز باعث جذب پشه‌ها می‌شود و نه استفاده از ویتامین B۱۲ باعث دفع این حشرات می‌شود!

دانشمندان معتقدند که یکسری عوامل در جذب پشه‌ها دخالت دارند که در پی خواهد آمد. هرچند نمی‌توان از تمامی این فاکتورها اجتناب کرد ولی هر چیزی که باعث استفاده کمتر از حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی آلوده‌کننده شود ارزش امتحان کردن را دارد.

 

۱. نوع پوشش افراد

قدرت بینایی پشه‌ها به‌خصوص عصرها بیشتر است و بیشتر به لباس‌های تیره تمایل دارند بنابراین پوشیدن لباس‌هایی به رنگ سیاه، آبی و یا قرمز باعث می‌شود که بیشتر موردتوجه  قرار گیرید.

 

 ۲. گروه خونی

پشه های بالغ از شهد تغذیه می‌کنند ولی ماده‌ها برای تخمک‌گذاری وابسته به پروتئین خون ما هستند از این نظر افراد دارای گروه خونی O نسبت به گروه A دو برابر بیشتر پشه‌ها را جذب می‌کنند و گروه خونی B بین این دو قرار می‌گیرند. گروه خونی ۸۵٪ درصد افراد را می‌شود از روی ترشحات پوستی‌شان شناخت. بدون در نظر گرفتن گروه خونی افراد، پشه‌ها احتمالاً سراغ این افراد بیشتر خواهند رفت.

 

۳. گاز

 پشه‌ها قادر هستند که از فاصله ۵۰ متری دی‌اکسید کربن را ردیابی کنند بنابراین هرچه بیشتر بازدم داشته باشیم، بیشتر سراغ ما می‌آیند  چون از طریق بینی و دهان دی‌اکسید کربن دفع می‌کنیم واضح است چرا پشه‌ها در تمام طول شب اطراف سروصورت ما وزوز می‌کنند.

 

۴ دما و تعریق

بینی پشه‌ها قادر به تشخیص رایحه‌های دیگری هم هست، آن‌ها می‌توانند قربانیانشان را از طریق بوهای اسیدلاکتیک، اسید اوریک‌، آمونیوم و دیگر بوهای موجود در عرق انتخاب کنند. همچنین به افرادی که دارای پوست گرم‌تری هستند علاقه‌مندند احتمالاً یک فرد دارای پوست گرم و مرطوب لقمه  خوشمزه‌تری برایشان است!

ورزش سنگین مقدار بیشتری اسیدلاکتیک و حرارت در بدن تولید می‌کند. درحالی‌که عوامل ژنتیک روی  اسیداوریک و دیگر مواد ترشح‌شده در عرق افراد تأثیر دارند بنابراین احتمال دارد این افراد بیشتر توسط پشه‌ها کشف شوند.

 

۵ پوست پرباکتری

نحقیقات نشان می‌دهد باکتری‌های موجود روی پوست برخی افراد در جذب پشه‌ها دخالت دارند پوشش سطح پوست ما دارای حیات میکروسکوپی است این موضوع باعث ایجاد رایحه خاصی می‌شود. هرچه باکتری‌های بیشتر ، با تنوع  کمتر روی پوست خود داشته باشیم، پشه‌ها بیشتر جذب ما خواهند شد. این موضوع توضیح می‌دهد چرا برخی از پشه‌ها به کف و مچ پاها بیشتر علاقه دارند.

 

۶ حاملگی

پشه‌ها معمولاً سراغ خانم‌های باردار نمی‌روند. برخی از انواع پشه‌ها مثل پشه آنوفل که ناقل مالاریا است دو برابر بیشتر سراغ خانم‌های حامله می‌روند دانشمندان فکر می‌کنند این ویژگی  به این خاطر است که خانم‌های باردار در ماه‌های آخر حاملگی ۲۱٪ دی‌اکسید کربن بیشتری در هوای بازدمی خود دفع می‌کنند و همچنین شکم خانم‌های باردار به نسبت سایر مناطق گرم‌تر است.

 

۷. الکل

چه کسی فکر می‌کند پشه‌ها برای الکل حس چشایی داشته باشند؟ پشه‌ها سراغ افرادی می‌روند که الکل خورده باشند!  این افراد اتانول بیشتری در عرق خوددارند و دمای پوستشان بالاتر است. درنتیجه به هدف خوبی برای پشه‌ها تبدیل می‌شوند.

 

اما برای پیشگیری از گزش پشه چه می‌توان کرد؟

 

 ۱. در محیط‌های باز لباس‌های نخی آستین‌بلند یا شلوار بلند بارنگ روشن بپوشید.

۲. از کرم یا اسپری دافع حشرات با DEET ۱۵%  استفاده کنید و هر ۹۰ دقیقه یک‌بار تکرار کنید.

۳. پشه‌ها در دو زمان بیشتر فعالیت می‌کنند یکی غروب آفتاب و یکی در طلوع آفتاب که وزش باد در این مواقع کاهش‌یافته و رطوبت هوا بیشتر می‌شود بنابراین اگر می‌توانید در این زمان‌ها بیرون نروید.

۴. پشه‌ها در نسیمی با سرعت بیشتر از یک و نیم کیلومتر در ساعت نمی‌توانند حرکت کنند بنابراین می‌توانید از پنکه استفاده کنید.

 

اگر هیچ‌کدام از این‌ها عمل نکرد می‌توانید یک دوست پیدا کنید که پوستی دافع پشه دارد و محکم به او بچسبید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد