۵ نکته مهم برای رفع خستگی با انتخاب غذاهای مناسب

Lentil and Fried eggs for Breakfast
زمان مطالعه: 2 دقیقه

زمانی که خستگی بر ما چیره می‌شود، به چیزهای شیرین یا کافئین‌دار پناه می‌بریم. مطمئناً هر دوی اینها به‌سرعت سطح انرژی ما را بالا می‌برند و حالمان را خوب می‌کنند. ولی این احساس پایدار نیست حتی می‌شود گفت، این کار برای سلامتی ما مضر است.

خوشبختانه گزینه‌های بهتری برای هوشیار و بیدار ماندن در اختیار داریم. اگر بدانیم چه غذاهایی را، چطور مصرف کنیم، حال خوب ما پایدار خواهدبود.

1.هرگز از صبحانه صرف‌نظر نکنید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند، در انجام وظایف خود بهتر عمل می‌کنند،مجموعاً کالری کمتری در پایان روز، دریافت می‌کنند و از محل کار و تحصیل خود کمتر غیبت می‌کنند. افرادی که صبحانه نمی‌خورند، احتمال بیشتری دارد صبح‌ها غیرفعال یا بی‌حال باشند.

2.در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید

یک تا دو فنجان قهوه در روز خوب است. ولی مصرف بیش از این مقدار، شما را مستعد خستگی می‌کند. علاوه بر این، مصرف کافئین در اواخر بعدازظهر یا اوایل شب ممکن است منجر به بی‌خوابی شود یا حتی خستگی‌تان را در روز بعد بیشتر کند.این را هم در نظر داشته باشید ، کافئین در خوراکی‌های دیگر هم وجود دارد.

3.از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده خودداری کنید

کربوهیدرات‌ها، انرژی موردنیاز بدن را تأمین می‌کنند. اما مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، آب‌نبات و شیرینی‌ها پس از افزایش سریع قند خون، موجب سقوط قند یا carb crash  می‌شوند. این حالت با احساس منگی و خواب‌آلودگی همراه است. برای داشتن انرژی پایدار، به دنبال مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه نشده و غذاهای غنی از فیبر باشید. می‌توانید برای شروع، جو دوسر، برنج قهوه‌ای، توت، مرکبات، حبوبات، کلم بروکلی، مارچوبه، اسفناج یا کلم‌پیچ را امتحان کنید.

4.پروتئین بدون چربی را به وعده‌های غذایی اضافه کنید

هضم و جذب پروتئین در دستگاه گوارش به زمان بیشتری نیاز دارد. وقتی مصرف آن را با کربوهیدرات همراه کنید، قند موجود در کربوهیدرات به‌آرامی وارد جریان خون می‌شود. در واقع در طول روز به‌صورت ثابت و بدون افت، انرژی دریافت می‌کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک وعده آجیل، کره بادام‌زمینی (بدون شکر) ، ماست ساده یا هوموس به وعده‌های غذایی یا میان وعده‌های خود اضافه کنید.

5.در طول روز وعده‌های غذایی کوچک داشته باشید

وقتی یک وعده غذایی را فراموش می‌کنید یا نامرتب غذا می‌خورید، سطح انرژی شما افت می‌کند. در نتیجه احتمال پرخوری در وعده بعدی یا مصرف تنقلات ناسالم بیشتر می‌شود.رعایت نظم در خوردن و داشتن میان وعده‌های سالم این احتمال را از بین می‌برد.

 

اگر می‌خواهید موفقیت‌تان را بیشتر کنید، نکات بالا را باهم ترکیب و تکرار کنید. به‌عنوان‌مثال، یک پروتئین بدون چربی مانند ماهی یا سینه مرغ را با یک کربوهیدرات تصفیه نشده مثل برنج قهوه‌ای یا سبزی‌ها، همراه کنید.

با رعایت این نکات، دیگر قند خونتان نوسان شدیدی نخواهد داشت، در نتیجه ذهن و جسمتان برای تمام روز در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد